Korte beschrijving van de ATC-procedure:
Geruime tijd voor de vlucht levert de luchtvaartmaatschappij zijn vluchtplan in. Bij het begin van de vlucht krijgen de captains in de cockpit goedkeuring (Clearance) voor dit vluchtplan. Daarna worden zij vanaf de terminal naar een positie gebracht waar zij de motoren mogen opstarten (Push-Back and Start-Up). Dan kunnen zij via de taxibanen naar het begin van de startbaan rijden (Taxi).
Nadat ze toestemming hebben gekregen om de startbaan op te rijden (Line-up and Wait) en om te starten (Cleared for Take-off) mogen zij opstijgen. Binnen een bepaald gebied worden zij nog begeleid door de communicatie van de luchthaven van vertrek. Daarbuiten gaan zij over op de nationale of internationale radarstations (Radar).
In de buurt van de bestemming worden zij weer opgepikt door de communicatie van de luchthaven van aankomst. Daar krijgen zij permissie voor het aanvliegen van de landingsbaan (Cleared for  Approach) moeten zich melden als ze hun aanvliegroute van de landingsbaan in de juiste horiziontale en verticale richting gestabilseerd is (Established Runway). Tenslotte krijgen zij permissie om te landen (Cleared to land). Daarna taxiŽn ze weer volgens via de voorgeschreven route naar de terminal van bestemming.
De routes waarvoor de officiŽle flightplans opgesteld zijn worden gevlogen volgens IFR regels (Instrument Flight Rules). Voor de variatie wordt ook wel eens een vlucht  gemaakt volgens VFR regels (Visual Flight Rules) waarbij puur op zicht gevlogen wordt.